Wat is Maximo EAM?
Maximo Enterprise Asset Management software van IBM wordt gebruikt ter ondersteuning van alle onderhoud gerelateerde processen gedurende de gehele levenscyclus van installaties of assets. Het asset management proces binnen Maximo bestaat uit zes verschillende deelprocessen. Hieronder staat per deelproces een korte versimpelde beschrijving weergegeven. De inrichting van de deelprocessen is specifiek voor elk bedrijf. Hierdoor kan in de trainingen niet verder worden ingegaan op de specifieke functies in Maximo. De training van MaximoDirect is bedoeld ter kennismaking met het programma en om de basisfunctionaliteiten te ontdekken. De uitbreidingen zijn gericht op standaard functionaliteiten die geschikt zijn voor ieder bedrijf.
Activabeheer
Het activabeheer staat voor het beheren van de installaties of assets. Elk asset krijgt in Maximo een uniek nummer, zo kan beschreven worden waar het activum zich bevindt en welke onderdelen hieraan verbonden zijn. Ook alle kosten gerelateerd aan het activum worden op deze plaats verzameld. Uiteindelijk kan geanalyseerd worden hoe de levenscyclus van het activum eruit ziet, op welke punten veel storingen voorkomen of waar wellicht teveel preventief onderhoud verricht wordt. De onderstaande beheerprocessen zijn gerelateerd aan activabeheer. Elke van deze processen is gekoppeld aan een asset/activum.
Werkorderbeheer
Het werkorderbeheer staat voor het beheren en organiseren van werkorders. Een werkvoorbereider kan in Maximo werkorders plannen. Op deze werkorders kan personeel ingepland worden en daarbij materiaal worden gereserveerd. Nadat de werkorder is afgerond kan bijvoorbeeld een monteur zijn uren en materiaal terugboeken in Maximo.
Inkoopbeheer
Door middel van Inkoopaanvragen kan via Maximo het inkoopproces starten. Met inkoopaanvragen kan in Maximo een proces in werking worden gesteld dat via de ingevoerde contracten benodigd materiaal/materieel inkoopt. Ook hier kunnen analyses gedaan worden over bijvoorbeeld het aantal inkopen en door wie dit is ingevoerd. In Maximo kan tevens de administratie van facturen gedaan worden.
Contractbeheer
Het contractbeheer in Maximo is een applicatie die, zoals de naam al zegt, voor het beheer van de contracten. Als bedrijf kan er veel en gestructureerd uitbesteed worden, deze contracten en bijbehorende contractinformatie kan in Maximo geordend en geregistreerd worden.
Voorraadbeheer
Het voorraadbeheer in Maximo beslaat onder andere de in- en uitgifte van materialen en onderdelen in het beheer van magazijn(en). Zodra op een werkorder materiaal is geboekt wordt dit in Maximo geregistreerd en virtueel uit het magazijn gehaald. Ook kan in het voorraadbeheer een automatische aanvulling worden geregistreerd. Indien een bepaald artikel altijd op dezelfde voorraad dient te zijn, kan Maximo automatisch een inkoopaanvraag doen voor dat artikel.
Servicemanagement
Onder servicemanagement worden service-aanvragen verstaan. Een service-aanvraag kan gedaan worden door bijvoorbeeld een monteur die tijdens zijn ronde een ander defect ergens gezien heeft. De monteur dient in Maximo een service-aanvraag in die wordt beoordeeld door een werkvoorbereider. Indien de werkvoorbereider reden ziet tot actie, kan hij de aanvraag omzetten in een werkorder. Hiermee is het proces van werk melden en werk uitvoeren gescheiden.